Intet Selv i Zen Buddhismen

 

Jeff Shore:

 

Overs¾ttelse af Tim Pallis

 

 

Findes der en evig sj¾l eller et uforanderligt, substantielt selv? Er der sŒdan noget i mennesker eller i noget andet nogen steder? Buddhismen besk¾ftiger sig med at afd¾kke sandheden bag erfaringen med et selv. Pali ordet for dette er anatta, sanskrit ordet er anatman, og pŒ japansk kaldes det muga: helt bogstavelig intet selv eller uden selv.

 

Set indefra er intet selv ikke til at tage fejl af.

 

At spekulere over intet selv fra et standpunkt om et selv, som er h¾vet over enhver tvivl, kan synes underligt og selvmodsigende. Set udefra er det mŒske naturligt. Det er interessant, hvorledes man pŒ forskellig vis opfatter, hvad dette intet selv egentlig er.

 

Nogle af os finder det temmelig skr¾mmende eller truende. Vi f¿ler, at det forn¾gter det, der er mest dyrebart i os. Denne holdning afsl¿rer sikkert mere noget om selvets projektioner og usikkerhed, end det siger noget om intet selv. Andre synes, det er ret koldt og sterilt. Hvis der ikke findes et selv, er der intet liv eller i det mindste ingen mening med livet. SŒdanne synspunkter er resultatet af en misforstŒelse af, hvad selv og intet selv egentlig er.

 

Der er skrevet mange b¿ger om intet selv fra filosofiske, psykologiske, lingvistiske og andre vinkler. Men lige nu lad os gŒ direkte ind i intet selv. SŒ kan vi se det klart. NŒr vi direkte gŒr ind i det, er det ikke til at tage fejl af. Det er slet ikke m¾rkeligt eller mystisk overhovedet; det ser blot sŒdan ud, nŒr vi adskiller os fra det.

 

Vi kan spilde et helt liv med at pr¿ve at betragte det udefra. Set fra selvet sidder vi ¿jeblikkeligt fast: Hvis der ikke er et selv, hvem er det sŒ, der taler nu? Hvem lytter? Hvem erkender intet selv? Disse sp¿rgsmŒl lyder meget meningsfulde. Men vi kan kun komme til afg¿rende svar ved realiseringen af intet selv. F¿rst da bliver det selvindlysende; der er intet mere Œbenbart i verden. SŒ lad os holde op med gŒ rundt om den varme gr¿d og i stedet gŒ direkte ind i denne sandhed.

 

Samsaras Vippe

 

Husker du, hvordan det var at vippe, da du var barn? Den herlige f¿lelse af at komme h¿jt op og komme tilbage med et bump! Dette er en enkel mŒde at danne sig et billede af, hvad oplevelsen af selv er: Hele tiden at vippe pŒ samsaras vippe, op og ned mellem yderpunkterne.

 

Kedsomhed og ensformighed er en yderlighed; ophidselse og stress er en anden yderlighed. I vort almindelige liv skifter vi hele tiden mellem disse to

yderpunkter. Vor vippe indeholder alle yderpunkter: Lykke-tristhed, k¾rlighed-had, f¿dsel-d¿d, selv-anden osv. Op og ned pŒ samsaras vippe med dens endel¿se ustabilitet og uro. HvornŒr vil vi indse, at selvet ikke kan falde til ro pŒ noget punkt pŒ vippen? Vi har sŒ travlt med at vippe op og ned, at vi ikke kan erkende den iboende ustabilitet af hele dette selv-kompleks.

 

Men hvad med at finde en balance? Kan du huske, hvordan det var at stŒ pŒ midten af vippen og s¾tte den ene fod pŒ den ene side og den anden fod pŒ den anden side og finde balancen? Det er denne Óbetryggende zoneÓ selvet s¿ger at finde, ikke for meget stress og ¾ngstelse. Men vi ¿nsker heller ikke, at det skal blive for kedsommeligt. Vi s¿ger altsŒ at finde en tilfredsstillende livsstil, mŒske et rart job med en forstŒende chef, som kan lide os, og medarbejdere som respekterer os og kan sammenarbejde. Og vi skal altid have et interessant arbejde og blive v¾rdsat af alle. MŒske skaber dette en stressende situation for andre, men....

 

I alle tilf¾lde, sŒ l¾nge der er et selv, beh¿ver det en balance. Dette kan ikke ignoreres eller ben¾gtes. Pointen er imidlertid, at selvet aldrig kan finde virkelig balance, fordi vippen, som man balancerer pŒ, i virkeligheden er ustabil. Hvis vi ser pŒ dŽt, der er under vore f¿dder, tager det ikke lang tid at opdage, at trangen til at forblive i midten, i sig selv, er en del af ustabiliteten. Det er i sig selv et symptom  pŒ en dybere uro. Den sŒkaldte ÓmidteÓ er i sig selv ustabil. Hvor l¾nge kan vi vedligeholde balancen, uden at nogen eller noget kommer og puffer os ud af balance – eller hvornŒr bliver vi selv skuffede med hensyn til tingenes tilstand? Selvet er meget uberegneligt, svingende, ustadigt og lunefuldt ikke?

 

At realisere Udspringet

 

En egentlig spirituel s¿gen kan begynde, nŒr vi indser vippe selvets underliggende uro og ustabilitet og hvilel¿shed, som findes i hele selv-komplekset. Jeg tror ikke, det er begr¾nset til buddhismen: Denne erkendelse kan findes i alle religioner, og i alle de, der seri¿st vandrer ad en spirituel vej. Ellers ville der ikke v¾re behov for en spirituel eller religi¿s vej overhovedet.

 

En religi¿s vej kan Œbne sig, nŒr vi virkelig indefra fra os selv kender eksistensens kval. SŒ l¾nge vi kan lokkes af vippens charme og adspredelse, er vi pŒ en mŒde endnu ikke klar til at bev¾ge os ud pŒ den spirituelle eller religi¿se vej. Det er ikke nok, at andre fort¾ller om den eksistentielle kval, man mŒ selv erfare den. Eksistensens matrix er if¿lge sagens natur ustabil. Selvet kan ikke hvile i den eller i noget som helst andet.

 

Hvis vi i dybeste forstand er ¾rlig overfor os selv, ved vi det godt. Men vi ved ikke, hvad vi kan g¿re ved det. SŒ vi tager os selv og andre med pŒ en

Vippe tur, som undertiden skaber endnu mere uro. Det er forbavsende, hvorledes selvet narrer sig selv. Rationelt set giver det ikke mening: Vi kan ganske sikkert narre et andet menneske – men hvorledes er det muligt at narre os selv? Hvorledes kan "selv" bŒde narre og blive narret pŒ samme tid?  Vi g¿r det hver eneste dag, og det siger en del om hvad ÓselvÓ egentlig er.

 

Er der en anden mŒde at v¾re pŒ? Til daglig er vi sŒ indpakket i bumpene og vippe turens op og ned, at vi overhovedet ikke ser en sŒdan mulighed. Som for Gautama Buddha, sŒdan er det ogsŒ med os: NŒr man klart erkender roden til sin kval, kan en egentlig religi¿s eller spirituel vej Œbne sig. Da kan vi ikke l¾ngere forledes af vejens op og ned ture.

 

Det er en hj¾lp, hvis selvet i begyndelsen l¾rer at v¾re relativt afbalanceret. Man kan opfatte den indledende, andagtsfulde og meditative praksis pŒ denne mŒde. Faren er tendensen til at blive for knyttet til denne balance-praksis og h¾nge fast i dens relative sindsligev¾gt; dette er ikke intet selv.

 

Det g¾lder om at bryde igennem gr¾nserne for det, der ligner, for selvet: Endelig, i Žt spring opl¿ses hele den rundtossede kval, og vippe-komplekset forsvinder for altid. Der er ikke nogen anden vej. Som vi skal se, er dette pr¾cist hvad buddhismen og intet selv handler om.

 

Kvalens Dynamik

 

Det ser ud til, at Gautama Buddha ogsŒ vidste en del om vipper. Den f¿rste ¾dle sandhed i buddhismen siger, at alle ting, alle eksisterende betingelser, er dukkha, en tilstand af kval. NŒr vi lider eller er i en tilstand, som vi ikke ¿nsker at v¾re i, eller nŒr vi ikke har dŽt, vi ¿nsker, er denne sandhed temmelig indlysende. Den f¿les umiddelbart. Men den f¿rste ¾dle sandhed siger ikke kun noget om dŽt. Det er heller ikke at postulere, at Óalt er lidelseÓ, som det sŒ ofte dŒrligt overs¾ttes. Nej! PŒ vippen er der megen lykke; ingen tvivl om dŽt.

 

Men se ned i bunden af denne lykke og man vil se, at den indeholder kimen til sin egen ¿del¾ggelse. NŒr vi heftigt ¿nsker og fastholder vor lykke, planter vi utilfredshedens fr¿ bŒde for os selv og andre. Vippe-lykken er ikke problemet – eller l¿sningen. Det virkelige problem er hele komplekset at klamre sig til sig selv, som uv¾gerligt kommer deraf.

 

Enten klamrer vi os til lykken og derved knuser den i processen, eller ogsŒ bliver vi bange for at miste den – og derfor mister den. Lykken begynder at glide ud af h¾nderne pŒ os, i det ¿jeblik vi fors¿ger at gribe den. Selv kan ikke falde til ro pŒ vippen: Ikke her eller der eller i midten. Denne sandhed er springbr¾ttet to intet selv.

 

Om at kede sig

 

Lad os konkretisere dette ved at betragte oplevelsen af kedsomhed. Kedsomhed er kun mulig, hvis der er et selv. Hvis ikke selvet forventer, at tingene er pŒ en bestemt mŒde, er kedsomhed ikke mulig. Kedsomhed er en mŒde, hvorpŒ selvets ustabilitet bryder igennem pŒ bevidsthedens overflade. Kedsomhed er kun mulig, nŒr vi har projiceret, at noget skal v¾re pŒ en bestemt mŒde og ikke er det. MŒske er vi ikke helt bevidst om det, men vi har projiceret en forventning, en forestilling om, hvad det skal v¾re. Jeg forventer, at filmen skal v¾re sŒdan eller sŒdan, men det er den ikke, derfor keder den mig.

 

Kedsomhed findes ikke. Er I klar over, hvor radikalt dette er? Uden selvets vildfarelse er kedsomhed umulig. Der findes ikke sŒdan noget som kedsomhed, der er intet, som er kedeligt, og der er heller ikke noget selv, som keder sig. Oplevelsen af kedsomhed er et selv-bedrag baseret pŒ selv-forblindelse. En illusion er blevet skabt, og idet den leves skabes lidelse.

 

Hvad med zazen? At sidde dŽr uden at g¿re noget – hvad kan v¾re mere kedeligt? Igen, nŒr vi ser det udefra, forekommer zazen at v¾re et selv, der g¿r noget – eller ingenting. En sŒdan misforstŒelse er uundgŒelig. Autentisk zazen har dog ikke noget med dette at g¿re. Zazen kan kun v¾re kedeligt, hvis der optr¾der et selv deri. Intet kan nogensinde v¾re kedeligt – zazen er mŒske det mest ekstreme bevis pŒ dette. I virkelig zazen skabes hele universet hvert ¿jeblik, fuldkomment friskt. I hvert ¿jeblik bliver hele verden skabt pŒ ny. Hvordan kan det nogensinde v¾re kedeligt?

 

PŒ vippen er kedsomhed umuligt at afb¿de. Fri af vippen er kedsomhed umulig, og dette er ikke kun sandt for kedsomhed. Det samme er sandt for angst og for alle de andre lidelsesfulde, ego forurenede f¿lelser, som selvet er filtret ind i.

 

Ego forurenede F¿lelser

 

Dette betyder ikke at intet selv ikke f¿ler noget. Tv¾rtimod er f¿lelsen ren og ikke forurenet af selv. Derfor er der ingen kedsomhed; kedsomhed er en ego forurenet f¿lelse. Der er heller ingen angst; det er ogsŒ en ego forurenet f¿lelse. Uden selv-illusion kan der ikke v¾re selv-forurening, som Hjerte Sutraen, Diamant Sutraen og mange andre buddhistiske tekster udtrykker.

 

Det forbavsende er, at vi i en eller anden udstr¾kning allerede ved det. Sk¿nt vi mŒske ikke har gennemt¾nkt det, kender vi intuitivt forskellen mellem en ren f¿lelse og en ego forurenet f¿lelse. Langt de fleste har v¾ret forelskede. K¾rlighed er nok den mest vidunderlige erfaring mennesker imellem. Den er sŒ vidunderlig, at vi ikke beh¿ver at sige noget. Se ind i ¿jnene pŒ din elskede, og du ser ikke ind i en andens ¿jne. Problemet er, at

det godt  kan svinge rigtig godt mellem os, men det virker ikke pŒ samme mŒde med alt og alle. Ganske enkelt: Intet selv er at have det sŒdan med alle, da selvets rod illusion er v¾k.

 

Vi kender den vidunderlige oplevelse af k¾rlighed. Vi kender ogsŒ pr¾cist hvad der sker, nŒr selvet stikker sit grimme hoved op. K¾rlighed bliver til jalousiens helvede, besiddertrang, kamp osv. I v¾rste fald ender det med, at vi udsletter den person eller ting vi elsker. Vi beh¿ver ikke at v¾re hobbitter - eller stakkels Gollum – for at kende faren. K¾rlighed er en vidunderlig ting; men sŒ l¾nge selv-illusionen findes, tilvejebringer k¾rlighed for det meste en midlertidig indre ro, en delvis transcendens af selv-komplekset. Det forbavsende er, at k¾rlighed kan opstŒ nŒr som helst, fordi der ikke er et selv involveret; selvet er ikke virkeligt.

 

Selvbedragets matrix kan imidlertid v¾re meget st¾dig! Blot at forstŒ det g¿r ingen ende pŒ det. Enhver, som bogstavelig talt har k¾mpet med dette, ved, at der ikke findes nogen st¿rre ÓmodstanderÓ end selvet. Derfor er det v¾sentligt at hengive sig helt og fuldt til en religi¿s vej og virkelig f¿lge den til dens lyksalige afslutning. Ellers pifter vi bare i vinden – dr¿mmer pŒ vippen og forts¾tter med at forvolde lidelse for os selv og andre.

 

NŒr De opstŒr

 

Den eneste mŒde at opfatte ego forurenede f¿lelser er, at iagttage dem i det ¿jeblik de opstŒr. Hvad g¿r vi normalt? Normalt oplever vi dem, efter at de er opstŒet i en selv indfiltring, nŒr de allerede har taget form af en f¿lelse eller tanke, som selvet har. Og hvad g¿r vi sŒ? Begrunder dem, g¿r dem rationelle for at give dem mening, ikke? Vi finder en fornuftig forklaring, f.eks. at der er nogen eller noget, som er Œrsag til vor kedsomhed, angst, frustration osv.

 

Iagttag det ¿jeblik de opstŒr, og der vil ikke v¾re nogen slave af dem. Vi tror vi skaber vore tanker, men man beh¿ver ikke at v¾re psykoanalytiker for at se, at der er gang i langt mere. Det er helt essentielt, klart at se tanken eller f¿lelsen nŒr den opstŒr. Det kr¾ver lidt tŒlmodighed og praksis, men det er fuldt ud muligt. Ellers h¾nger vi fast i en endel¿s cyklus, i og med at vi pr¿ver at se ind i kilden til noget, der allerede har fundet sin egen form. Fra den ene ende af vippen bliver vi blot ved med at se andre og anderledes ting l¿fte sig og falde ned igen i den modsatte ende af vippen; vi kan ikke se hele den virksomme dynamik – vi overser at selvet ogsŒ h¾ver og s¾nker sig.

 

De facto at se kilden til tanken eller f¿lelsen, nŒr den opstŒr! DerpŒ kan den godt forsvinde igen. Eller arbejd med den, reager pŒ den, hvis det er n¿dvendigt. En tanke eller f¿lelse, som gentager sig, kan vise, at der er noget, som mŒ g¿res. MŒske b¿r vi tale med vores chef, sige til ham, at der er noget galt. MŒske b¿r vi arbejde mere. MŒske opsige stillingen. NŒr vi ser

 

 

tanken, netop som den opstŒr, betyder det ikke, at vi ikke kan g¿re noget ved den. En reaktion er mŒske n¿dvendig – men fra selve udspringet. Ikke fra vort eget selv-centrede standpunkt, som blot forŒrsager flere problemer og forviklinger.

 

Intet selvs Sygdom

 

Selvom vi er fri af selv, f¿ler vi stadig. Vi f¿ler os dog ikke i splid med os selv. Hele dybden af menneskelig f¿lelse er der, men uden selv indfiltring. Det har intet at g¿re med at v¾re kold eller uf¿lsom, ingen er mere hensynstagende end en Buddha! Der er ingen st¿rre varme end at v¾re uden selv. Er det ikke snarere sŒdan, at det er selvet, som skaber den kolde og fjendtlige indstilling i verden? At v¾re uden selv er kilden til ¾gte menneskelig varme, hvad enten det er mod et barn, en for¾lder, en ven, en elsket, en fremmed eller en fjende. Men buddhaer klamrer sig ikke til noget; der er en forskel, de kv¾ler ikke det de elsker eller Óhader.Ó

 

Vimalakirti Sutra fort¾ller os hvorledes for¾ldre f¿ler, nŒr deres barn bliver sygt. De er selv syge pŒ grund af deres barns sygdom, og de f¿ler det bedre, nŒr deres barn f¿ler sig bedre. For¾ldrene er ikke raske, f¿r deres k¾re barn er raskt igen. Det er k¾rlighed. Sutraen forklarer da, at en bodhisattva eller en buddha elsker alle levende v¾sner, som var de hans egne b¿rn; nŒr de er syge, er han det ogsŒ. NŒr de bliver raske, bliver han det ogsŒ. Og hvad er Œrsagen til denne forunderlige ÓsygdomÓ? Den store medf¿lelse. Med andre ord, k¾rlighed. Dette er helt forskelligt fra den sygdom, som er selvets sygdom, den eksistentielle kval.

 

En buddha deler andres lidelse. Han springer pŒ vor vippe og vipper med os gennem tykt og tyndt. Ikke blot for at lide med os, men for at vise os, at pŒ bunden er vi fri af lidelse, fordi vi pŒ bunden er fri af selvet. Sommetider er det n¿dvendigt med penge eller noget terapi. Men det allermest hj¾lpsomme, vi kan g¿re, er at v¾re med andre uden selvet. Dette er at v¾re hj¾lpsom i buddhistisk forstand. MŒske er det slet ikke n¿dvendigt at sige noget.

 

Sommetider er det nok blot at v¾re med et andet menneske, f.eks. nŒr han er d¿ende og tillade ham at m¾rke, at det er ok, at give slip. Tit nŒr mennesker d¿r, kommer sandheden om intet selv helt naturligt. Sk¿nt det jo er en skam at vente pŒ det indtil livets afslutning, ikke? Og nogle mennesker har sv¾rt ved at slippe, selv nŒr de skal herfra.

 

Ren praksis

 

At slippe hele den g¿gleriske matrix er en delikat sag. Man kan falde over sine egne f¿dder i farten. Praksis mŒ v¾re ren og tilbundsgŒende. En vidunderlig historie om den kinesiske mester Linji (d.866), kendt som Rinzai og grundl¾gger af Rinzai Zen skolen illustrerer dette. Da provinsguvern¿r

 

 

Wang m¿dte mester Linji foran munkenes hal, spurgte han om munkene i hans kloster l¾ste sutra. Selvf¿lgelig g¿r de det, men mesteren sagde: ÓNej, det g¿r de ikke!Ó ÓL¾rer de da, hvorledes de skal praktisere zazen?Ó ÓNej, det g¿r de heller ikke!Ó ÓHvis de hverken l¾ser sutra eller l¾rer zazen, hvad i al verden g¿r de sŒ?Ó

 

De bliver alle gjort til buddhaer og patriarker!

 

Der er intet mere v¾rdifuldt end at udsk¾re virkelige buddhaer og skabe autentiske patriarker – at virkeligg¿re vor uselviske naturs rene guld. I den forstand er sutra studier og zazen sagen uvedkommende. Dette var den v¾sentlige pointe, som Rinzai fors¿gte at meddele guvern¿ren. Guvern¿r Wang svarede straks:

 

Guldst¿v er kostbart, men det kan blinde ¿jnene.

 

Et pragtfuldt kinesisk udtryk. Guldst¿v er v¾rdifuldt. Men vi mŒ passe pŒ, at ikke et eneste st¿vkorn kommer i ¿jet. Vi skal passe pŒ, at intet selv ikke bliver til noget som helst, som guvern¿r Wang pŒpeger. De fleste dialoger med Linji ender med, at mesteren enten slŒr eller rŒber af munken eller nonnen. Denne dialog er en af de fŒ, hvor Llinji pŒ en vis mŒde indr¿mmer sit nederlag. Hans sidste svar til guvern¿r Wang lyder:

 

Og jeg som troede at du blot var en ret almindelig person.

 

Praksis og erfaringer mŒ ikke forvandles til noget. Praksis beh¿ver ikke at v¾re smertefuld. Lad v¾re med at g¿re det til et martyrium. Praksis beh¿ver heller ikke at v¾re behagelig eller lyksalig. SŒdanne oplevelser har ikke noget med buddhisme at g¿re. Buddhisme har pŒ en radikal mŒde ikke noget at g¿re med oplevelser overhovedet. Dette mŒ ikke misforstŒs: Buddhismen l¾gger v¾gt pŒ aktuel erfaring i mods¾tning til at l¾se om den eller spekulere pŒ, hvad den er eller endda forstŒ den. 

 

Buddhismen er ikke interesseret i at have erfaringer. Hvorfor? Fordi erfaringer er noget, som selvet har. Selv om de er forunderlige eller befriende, kan alle sŒdanne erfaringer stadig korrumperes af vippe- selvet. Buddhismen er ikke engang interesseret i at forvandle selvet til en buddha.

 

Bare spring af

 

Virkelig praksis er den aktuelle oph¾velse af hele matrixen, blot det at springe af vippen. Praksis begynder og ender i al v¾sentlighed her. Vi kan derfor bruge resten af livet til at arbejde pŒ det i detaljen – hvilket indbefatter frit at springe pŒ andres vippe, nŒr der er behov for det. Men hvorledes springer vi egentlig af vippen? Kun intet selv kan springe af. Man kan vel ligesŒ godt sp¿rge om, hvorledes vi falder i s¿vn hver nat eller vŒgner hver morgen. Vi g¿r det alle hver eneste nat. Hvordan? Selvet kan ikke falde i s¿vn. Pr¿v det: Fald i s¿vn lige nu! Hvorfor kan du ikke? Derfor taler vi om at ÓfaldeÓ i s¿vn. S¿vnen kommer til os ved at slippe selvet. Er der noget mystisk ved det? BŒde ja og nej!

 

Det helt essentielle ved zazen praksis er f¿lgende: Hengiv dig tŒlmodigt ¿jeblik for ¿jeblik til praksis. Ingen forventninger, ingen hŒb eller ¿nsker, ingen frygt. Disse kan inspirere og vise os den retning vi skal, men de kan ogsŒ mislede og forvirre. Og lev et ordentligt og sundt liv. NŒr frugten er moden, falder den naturligt af tr¾et. Dette ¿jeblik er ikke forudbestemt og kan ikke forceres. NŒr frugten falder, hvad sker der? Den bliver ganske enkelt f¿de for andre.

 

Du kan ikke komme dertil herfra

 

Jeg vil slutte med en 180 Œr gammel anekdote kaldet ÓDen rejsende til Arkansas.Ó

 

En bybo i sin flotte hestevogn var faret vild. Da han sŒ en dreng spille fiol pŒ en faldef¾rdig hus veranda, sagde han:

 

Hej dreng kom lige her! H¿r, Jeg skal skynde mig, jeg er pŒ vej til Little Rock. Kan du fort¾lle mig hvordan jeg sŒ hurtig som muligt kommer dertil?

 

Drengen tog sig til sin benede hage med sin lille hŒnd, sŒ langsomt op ad vejen og derpŒ ned ad vejen, sŒ han manden ind i ¿jnene og sagde:

 

Sir, De kan ikke komme dertil herfra.

 

NŒ t¾nkte manden, der mŒ da v¾re en mŒde at komme dertil herfra. MŒske mŒ jeg k¿re lidt tilbage, men der mŒ v¾re en vej. Drengen siger jeg ikke kan. Ok, han er idiot, t¾nkte han, sŒ lad mig g¿re det lidt lettere for ham, og han pegede derpŒ ud ad vejen foran dem og spurgte:

 

Du mŒ i det mindste kunne fort¾lle mig, hvor den vej gŒr hen?

 

Drengen tog vejen godt i Œsyn og svarede:

 

Den gŒr ikke nogen steder. Hver morgen nŒr jeg stŒr op, er den der bare

 

Til sidst havde manden fŒet nok:

 

Du mŒ v¾re den dummeste dreng jeg nogensinde har m¿dt!

 

Drengen svarede:

 

Det er nok muligt Sir, Men jeg er ikke faret vild.

 

Vi er alle som manden, der pr¿ver at komme ÓdertilÓ sŒ hurtigt, sŒ billigt og sŒ nemt som muligt. Alt imens vi har bagdelen fast plantet pŒ vor vippe, der

 

 

g¿r det helt umuligt. Og pŒ bunden er vi alle drengen: Ved ingenting, har ingenting, er ingenting. Den direkte og rene vej:

 

Du kan ikke komme dertil herfra.

 

Selvet kan ikke erkende intet selv. Lad blot det hele v¾re i vedvarende, b¾redygtig praksis. Det hele: Det gode, det dŒrlige og det grimme; illusion og oplysning. SŒ vil det blive bekr¾ftet, ligesom det blev for Linji, da han endelig stod fast og udbr¿d: ÓDer er ikke noget i det!Ó